Specialisten

Je woning verkoopklaar maken is als een sollicitatiegesprek voor je huis

“De eerste indruk van een woning is super belangrijk,” vertelt verkoopstylist Ellen van Leeuwen. “Het is belangrijk dat potentiële kopers zien wat een huis te bieden heeft. Neem het in orde maken van je huis voor de verkoop serieus.”

“De kans dat de inrichting van jouw huis aansluit bij de smaak en behoeften van een ander is klein. Daarom is het belangrijk bij een te verkopen huis die inrichting zo aan te passen dat meer mensen zich daarin kunnen vinden.”

Mensen menen dat een woning zichzelf wel verkoopt, niet dus

Ellen kent het klappen van de zweep. Ze is sinds 2011 in dit vakgebied werkzaam. “Ik deed voor die tijd vooral aan projectinrichting, maar wilde toch meer met particulieren aan de slag in plaats van bedrijven. Dichter bij de mensen staan. Ik deed de opleiding vastgoedstyling bij het Landelijk Netwerk Verkoopstylisten en ging aan de slag als zelfstandig ondernemer.” 

“In die tijd was in Engeland en Amerika het stylen van woningen voor de verkoop al behoorlijk ingeburgerd. In Nederland nog helemaal niet. Tot die tijd meenden veel mensen dat een woning zichzelf wel verkoopt. Dat lijkt zo als er krapte op de markt is, maar toen de financiële crisis uitbrak, en ook de woningmarkt daar onder te lijden kreeg, werd dat een ander verhaal. Stonden makelaars en huiseigenaren er eerst nog sceptisch tegenover, uiteindelijk zagen ze ook wel in dat een professional zo’n huis op een slimme en goede manier veel meer tot zijn recht liet komen. En dat het bovendien loont daarin te investeren. Toen ging het balletje rollen”. 

Een huis verkoopbaar maken, houdt meer in dan schoonmaken en opruimen

“Ik maak een woning op korte termijn en met zo min mogelijk kosten toegankelijk voor een groot publiek. Dat is verkoopstyling. Interieurstyling is iets anders. Dan maak je een huis voor de bewoners aantrekkelijk voor de lange termijn. Het zijn twee verschillende disciplines. Het is belangrijk dat bij de verkoop van een woning drie professionals worden ingeschakeld. De verkoopstylist, de fotograaf en de makelaar. Verkopers die denken dat ze het allemaal zelf wel kunnen, komen vaak bedrogen uit. Met ‘ik doe het wel even zelf’, lukt het heus niet. Mensen vergissen zich daar echt in.” 

De presentatie van het huis is belangrijk. “Zie het als een sollicitatiegesprek voor je huis. Het houdt echt meer in dan schoonmaken en opruimen. ‘De ruis moet eruit’, zeg ik altijd maar. En nee, de meeste potentiële kopers kijken er niet makkelijk doorheen. Dat blijkt in de praktijk vaak lastig.”

Je moet je huis met zorg in de markt zetten

“Mensen zijn visueel ingesteld. Als het plaatje op Funda niet klopt, niet aanspreekt, ben je ze kwijt. Als je niet op de foto ziet wat een woning te bieden heeft, zit je ernaast. Je moet je huis met zorg in de markt zetten. Ik heb die helikopterview waardoor ik dat wat je als bewoner niet of niet meer ziet, meteen kan benoemen en soms zelfs direct kan verbeteren. Ik leg de mensen ook uit waarom. Het is altijd fijn om op de foto’s terug te zien dat mijn tips zijn opgevolgd. Dat komt de verkoop altijd ten goede. Voorbereiding is het halve werk. Daarmee komen de pluspunten van een huis naar voren. Daar komen kopers voor.”

plan E verkoopstyling
Hoofddorp
06 53 38 37 26
info@plan-e-projecten.nl
www.plan-e-projecten.nl

 

Wil je meer weten?

Vul onderstaand formulier in, dan nemen we zo snel mogelijk contact op.